fredag 28. januar 2011

Markedet

Markedets utviklingsfase
Markedet i form av renovasjon og nybygg av offentlige dusjer er relativt konstant, men fokuset på tildekking i dusjer (og da altså vårt produkt) er det et økende marked. 

Plassering av bedriften
Vi velger å plassere bedriften i utkanten av et tettsted, pga lave leie kostnader. Vi ser for oss at vi i oppstartfasen holder til i en inkubator ordning/ næringspark. 

Promotering/ Markedsaktiviteter
Vi må satse på omfattende interesse i dette temaet. Gjerne få politisk interesse til tema om inndeling av dusjer i offentlige bygg. Vi må derfor kunne ta større undersøkelser for å kunne bygge opp om våre argumenter for denne løsningen. Vi må være aktive ute i markedet og delta på messer og utstillinger. Vi er også nødt og selge oss inn til pålitelige forhandlere som kan anbefale dette produktet videre til sine kunder. 

Budskap
En mer behagelig og hygienisk form for dusjing i offentlige bygg. 

Strategi (Hvordan nå målgruppen/ segmentering)
Vi vil være opptatt av å ha kontakt med vår målgruppe og segmenter. Derfor er vi avhengig av å finne ut hvor de holder til og kontakte de gjennom profesjonelle kanaler. Dette vil spesielt gjelde til konsulenter vi har interesse av å samarbeide med. Vi er nødt til å kjøre en sterk kampanje på at dette er en bedre og mer hygienisk løsning som alle vil høste nytte av. Det vil også aktivt bli brukt en nettside, som er spesielt ment for detaljister og andre mellomledd, der det konstant kommer oppdateringer og informasjon. Men som nevnt tidligere i teksten, må vi skape en diskusjon rundt temaet og bruke media for alt de er verdt for at flest mulig aktører skal få høre om oss. 

Kundene og deres kjøpskriterier
Kunder: Rørleggergrossister, entreprenører, prosjektledere og konsulenter
De ser etter pris og monteringstid. De vil også se på etterspørselen i markedet. Pålitelig leveranse til riktig, med kvalitetsvarer er sentrale nøkkelord. Noe av det de ser mest etter er at de produktene de skal anbefale videre til sine kunder skal ha skaffet seg et navn, for de er ikke interessert i og anbefale dårlige produkter, da dette kan skadde deres eget rykte. 

Størrelsen på markedet
Det finnes mange offentlige bygg i Norge. Også når vi tenker internasjonalt. Skoler, treningsanlegg, svømmehaller er  bare noen få eksempler. 

Trender i samfunnet
Ut ifra vårt inntrykk av spørreundersøkelsen ute i Oslos gater i dag, har vi opplevd en stor etterspørsel etter en løsning som vil gjøre dusjing i offentlige bygg mer private, og vi definerer dette som en trend i markedet. VI merket spesielt blant ungdomsskole elever at behovet var stort da nærmest ingen ville dusje etter gym timen, og heller gikk inn i neste time svette. Når man er i puberteten er man preget av usikkerhet og i denne fasen vil de fleste merke et behov for skjerming. Trenden vil derfor, etter vår mening, falle bort. Spesielt i Norge kan man merke den "trenden" om at man liker å være litt privat. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar