Kostnader fra start:
- Etablering, lokaler, anleggsmidler, registreringer, lønn til oss selv
- Undersøke markedet grundigere
- Utvikling av produktet, oppbygging av et varemerke, profilering
- Prototyper og produkttester
- Markedsføring
- Distribusjon
Det vil selvfølgelig påbeløpe uforutsette utgifter, og vi må forvente det.
Redusere kostnader på følgende måte:
Redusere egen lønn. Kjøpe store kvanta for å få bedre priser og redusert frakt. Forhånds-selge slik at vi ikke trenger å ha eget lager. Bruke gratis reklame (mediadekning) og få fokus rundt produktet.
Inntekter:
- Innovasjon Norge og eventuelt fra innovasjonskonkurranser.
- (lån og investorer)
- Salg av produktet
Vi regner med overskudd i løpet av 2 til 3 år og at vi da kan gjengjelde våre forpliktelser ovenfor investorer. Short pain = long term gain.
Økonomiske fallgruver
- uforutsette kostnader
- for høye utviklingskostnader
- upålitelige produsenter
- kunder som trekker seg
- treghet i logistikken slik at vi selv må holde lager
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar